OLYMPUS DIGITAL CAMERA

THE WHITE TRIBE

”The White Tribe” er et uofficielt ensemble – en gruppe af internationale performere, der arbejder med publikumsinddragende forestillinger ved Carte Blanche.

De forskellige kunstnere, der sammen udgør THE WHITE TRIBE. har arbejdet sammen og udviklet materiale i over 10 år i meget forskellige produktions- og samarbejdsrelationer, f.eks. i det internationale kunstnerlaboratorium INHEPI. Gruppen lavede første gang et projekt som ”The White Tribe” i januar 2013 i forbindelse med sundhedskonferencen ”Kunsten at leve”. Senere har ”The White Tribe” optrådt til KulTouren, Viborg Festuge (2013), biblioteksforestillingen ALT der er fortalt og ALT vi ved (2014) og åbningen af den store park Sønæs (2015).

Vi ser hver ny produktion som en fortsættelse af det kunstneriske arbejde, der tidligere har været lavet med ”The White Tribe”. Dette giver os mulighed for at trække på en stor bank af materiale. Det gælder f.eks. de hvide rekvisitter og kostumer såvel som scener. Hver gang vi tækker The White Tribes materiale frem bliver det undersøgt, skærpet og redefineret på nye måder. På den måde er alle projekter i The White Tribe en del af en kontinuerlig  kunstneriske undersøgelse. Projektet vokser hele tiden og bliver mere defineret for hvert nyt samarbejde.

I hver ny forestilling arbejder kernegruppen med en håndfuld nye performere for konstant at blive udfordret. Dette hjælper med at holde processen i gang og styrker også den kollektive måde at arbejde med individuelle, stærke og divergerende nye kunstnere.

VÆRKER DER UDFORSKER OG UNDERSØGER
Kernen i The White Tribes arbejde er at stille spørgsmål. Vi skaber produktionerne til og på det specifikke sted, de skal opføres, gennem en undersøgelsesproces. Dette betyder at den endelige forestilling ofte kan være meget forskellig fra det, vi beskrev, inden processen gik i gang. Vi faciliterer, gentænker og forbinder de kreative processer, der opstår på det specifikke tidspunkt og sted. Dette giver en stærk autencitet i arbejdet – vi prøver at undgå alle forudindtagede ideer, men stræber efter at forholde os åbne og modtagelige for det sted og de forhold, vi arbejder med på det givne tidspunkt. Dette gælder også i forhold til vores møder med publikum: Vi arbejder ud fra præmissen om, at vores materiale er en organisme, der møder en anden organisme. Vi må begge – performere og publikum – tilpasse os hinanden for at opnå en meningsfuld udveksling.

Hjertet i dette arbejde er en stærk søgen efter at skabe samhørighed – mennesker imellem og mellem mennesker og steder. Hvert projekt stiller spørgsmål til, hvordan vi kan inddrage publikum i en undersøgelse og (gen)opdage det skønne og kraftfulde ved virkeligheden.